امام خمینی(ره) در قیام 15 خرداد به دنبال حفظ عزت ملت ایران بود
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۶۰۷۷۱
حجتالاسلام عسگر دیرباز در گفتوگو با خبرنگار حوزه استانهای خبرگزاری تقریب، با اشاره به اینکه قیام 15 خرداد دو عامل داشت که سبب شد امام(ره) بخروشد و قیام کند اظهار داشت: یکی مسئله کاپیتولاسیون بود که براساس آن، در مجلس شورای اسلامی آن زمان میخواستند قانونی را تصویب کنند که سربازان و مستشاران آمریکایی حاضر در ایران، اگر بزرگترین جرم و جنایتی هم مرتکب میشدند دادگاههای کشورمان حق مجازات آنها را نداشتند بلکه باید به کشور خود را رفته و در آنجا مورد محاکمه قرار میگرفتند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: همین خود باعث خفت و خواری برای مردم کشورمان بود که سربازان آمریکایی هر جرم و جنایتی را انجام دهند و سپس به صورت آزادانه در کشور زندگی کنند.
نماینده مردم آذربایجانغربی در مجلس خبرگان رهبری گفت: این موضوع با توجه به روحیه عزتمداری امام خمینی(ره) بسیار گران تمام شد و ملت را هوشیار کرد و ایشان به ملت توصیه کرد که در برابر این قانونها ایستادگی کنند و راضی نباشند که ملت ایران به لحاظ شخصیت مورد تضعیف قرار گیرد و در این راستا نیز کاری نداشتند که ملت ایران از چه مذهبی هستند.
وی بیان کرد: بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران تنها به این مسئله فکر میکردند که انسان باید عزیز و محترم باشد و خواهان زندگی با عزت همه مسلمانان شیعه و سنی در ایران بود اما این قانون با عزت مسلمانان منافات داشت.
حجتالاسلام دیرباز اظهار داشت: همچنین به صورت فرمایشی و ظاهرسازی خواهان تشکیل یک انجمن ایالتی و ولایتی در استانها، شهرها و بخشهای کشور بوده و گفته بودند افرادی که عضو این انجمنها میشوند باید به کتاب آسمانی قسم خورده و به آن متعهد باشند.
وی افزود: امام خمینی(ره) نیز در عین حال که به اقلیتهای مذهبی در ایران ارزش و حرمت قائل بود اما با توجه به اینکه بیشتر مردم ایران مسلمان هستند، به این موضوع حساسیت داشتند که چرا قسم به کتاب آسمانی گفته شده و به قرآن اشارهای نشده است که همین دقت نظر امام خمینی(ره) را میرساند.
نماینده مردم آذربایجانغربی در مجلس خبرگان رهبری گفت: از سوی دیگر جایگاه قرآن برای همه مسلمانان محترم بوده و یکی از عوامل وحدت بین تمامی مسلمانان است، بنابراین مردم در سراسر شهرهای ایران به قیام 15 خرداد پیوسته و این نهضت ادامه یافت تا جایی که امام(ره) را ابتدا به ترکیه و سپس نجف تبعید کردند.
انتهای پیام/
منبع: تقریب
کلیدواژه: امام خمینی قیام 15خرداد امام خمینی ره
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۶۰۷۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
امام خمینی(ره) فصل جدیدی در تاریخ را از فیضیه قم رقم زد
مدیر حوزههای علمیه کشور، گفت: امام خمینی(ره) فصل جدیدی در تاریخ را از فیضیه رقم زد. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم،آیتالله علیرضا اعرافی در مراسم اختتامیه دهمین جشنواره علامه حلی(ع) در سالن همایشهای مدرسه علمیه معصومیه قم با گرامیداشت روز معلم و یاد و خاطره استاد شهید آیتالله مطهری، اساتید را پایه رشد علمی و توسعه و پیشرفت خواند.
وی با تقدیر از عملیات وعده صادق و تسلیت سالروز شهادت امام صادق(ع) افزود: امام صادق(ع) یک نقطه عطف و تحول بزرگ علمی و فرهنگی و سیاسی در جهان بودند و جایگاه آن حضرت کاملا ممتاز و ویژه است.
مدیر حوزههای علمیه کشور به کتاب 22 جلدی مسند الامام الصادق(ع) اثر مرحوم آیت الله حاج شیخ عزیزالله عطارودی(ره) اشاره کرد و گفت: مرحوم عطارودی احادیث موجود و باقی مانده از تراث امام صادق(ع) را جمع آوری کرده که به حدود 40 هزار متن حدیثی و روایی از حضرت می رسد.
به گفته اعرافی ثبت و ضبط 21 هزار و 44 راوی و شاگرد امام صادق(ع) نشان میدهد که عدد 4 هزار شاگرد عدد بیربطی نیست. همچنین حدود 40 هزار حدیث و بیش از 22 هزار راوی در مقیاس آن زمان فوق العاده بزرگ است و نشان می دهد که امام صادق(ع) چه جایگاه و تاثیرگذاری عظیمی داشته اند.
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: اگر حدود 20 هزار حدیث امام باقر(ع) را به حدود 40 هزار حدیث امام صادق(ع) اضافه کنید قریب 60 هزار روایت و حدیث از صادقین(ع) در دست ماست و تقریباً نیمی از تراث حدیثی شیعه است و این دو امام بزرگوار بیش از نیمی از تراث روایی و حدیثی ما را افاضه فرموده اند.
به گفته وی معارف صادقین(ع) و به ویژه امام صادق(ع) از لحاظ شمول و استیعاب یعنی نسبت به تمام شاکله اندیشه دینی در رتبه اول است.
مدیر حوزههای علمیه کشور افزود: امامین صادقین(ع) به ویژه امام صادق(ع) منظومه جامع فکر تمدنی اسلامی با قرائت خاندان پیامبر(ص) را ارائه کردند. البته ما همه ائمه اطهار(ع) را نور واحد می دانیم و اگر تفاضلی هم بیان می شود آسیبی به آن نور واحد نمی زند.
عضو شورای عالی حوزههای علمیه اظهار داشت: امام صادق(ع) هم در میدان مواجهه با الحاد و اندیشهها و فرق انحرافی بودند و هم در برابر کانونهای سیاسی منحرف ایستادند و یک ساماندهی فرا زمانی را انجام دادند.
اعرافی گفت: همه مدیون تراث عظیم امام صادق(ع) هستند و حوزههای علمیه باید به طور ویژه از این منظومه صیانت کنند و بازسازی متناسب با هر عصر و زمان را انجام دهند.
مدیر حوزههای علمیه کشور با تاکید بر این که حوزه علمیه قم در 100 سال اخیر و به ویژه بعد از نهضت و انقلاب امام(ره) پرچمداری جامعی از مکتب امام صادق(ع) انجام داده است، تصریح کرد: امام خمینی(ره) فصل جدیدی در تاریخ را از فیضیه رقم زدند.
انتهای پیام/