قیام 15 خرداد برگرفته از روحیه استقلالطلبی ملت ایران بود/ راه حفظ استقلال کشور مقاومت است
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۷۵۷۴۰
نماینده ولیفقیه در هرمزگان گفت: قیام 15 خرداد حاصل اعتقاد راستین امام راحل (ره) به خدای متعال و نقش مردم در تداوم نهضت بود که ثمره آن با شکلگیری انقلاب اسلامی مصداق تحقق وعده الهی شد.
به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، حجتالاسلام محمد عبادیزاده عصر امروز در یک گفتوگوی خبری اظهار کرد: یکی از دلایل توفیق نهضت امام خمینی (ره) اتکای آن به خداوند متعال در همه حال و در همه شرایط است و به همین دلیل نیز امواج خروشان ملت ایران نیز به این نهضت پیوستند و توفیق آن را رقم زدند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
برگزیدهای از این اظهارات در ادامه میآید:
* مکتب امام متکی به وعدههای الهی بود و لذا در برابر مستکبران عالم حتی قدمی عقب ننشست و در برابر همه کفر ایستاد.
* امام در مسیر انقلاب اسلامی ذرههای واهمه به خود راه نداد و او باور عمیق به وعده الهی داشت. او معتقد راستین به امدادهای غیبی خدای متعال بود و ما دیدیم که در ماجرای کودتای نوژه فرمودند: شما صدا و سیما را نگه دارید تا من بتوانم با مردم خودم صحبت کنم. او چون کلامش الهی بود و به آنچه میگفت، ایمان داشت لذا مطمئن بود که بر دل مردم مینشیند و اثربخش است.
* مردم بزرگ ایران نیز همیشه در کنار امام (ره) ایستاد. امام خمینی وقتی سرآغاز نهضت خود را بنا نهاد با اتکای به خدا و مردم بود و این حرکت با خدا و مردم به پیروزی رسید.
* اندیشه امام (ره) با حمایت از مستضعفین عجین شده بود. تأکید امام بر قرن غلبه مستضعفان بر مستکبران، اکنون جلوههای روشنتری یافته است. امروز وقتی رهبر معظم انقلاب نیز میفرمایند که صهیونیستها 25 سال آینده خود را نخواهند دید جلوهگر تحقق اندیشه امام راحل است.
* مسؤولان شکر حقیقی نعمت را در خدمت به محرومان و پابرهنگان بدانند. نگذاریم که در کش و قوس شرایط، قشر محروم جامعه مورد بیمهری قرار گیرند.
* ویژگی مهم دیگر مکتب امام، مخالفت با نظام استکباری است. انقلاب اسلامی ایران اکنون پایهگذار یک حرکت عظیم در حمایت از مستضعفان است و در برابر نظام سلطه استکباری با قدرت و یکپارچگی ایستاده است.
* امروز نظام سلطه غرب که بر همه ملتهای مظلوم فشار میآورد، تنها نظام جمهوری اسلامی ایران را در برابر خود میبیند و به همین دلیل بدنبال اعمال فشار به این ملت بزرگ برای منصرفکردن او از این حرکت عظیم است.
* ما با فرهنگ قرآن و اسلام و ایران باور داریم که نباید مستکبر بر مسلمان سلطه داشته باشد و هر گامی در راستای خودکفایی و اقتدار انقلاب اسلامی در جهت تحقق فرهنگ اسلامی و ایرانی ما است.
* انقلاب اسلامی به نقطهای رسیده که حرف خودش را میزند. این انقلاب ثمره اندیشه امام (ره) در استقلال مملکت است. باید تلاش کنیم تا در بعد اقتصادی نیز به مانند بعد سیاسی، مستقل باشیم.
* تکیه بر وحدت ملی یکی دیگر از ابعاد فکری امام خمینی (ره) است. او همیشه باور عمیقی به انسجام ملی داشت و زنده نگاهداشتن این اندیشه و تقویت آن میتواند صلابت ملی ما را تقویت کند.
* درهم تنیدگی سیاست و دیانت، بخش مهم دیگری از اندیشه امام خمینی (ره) بود. این مدل جدیدی از حاکمیت بود که امام به دنیا عرضه کرد. اندیشه نه شرقی و نه غربی را امام به دنیا ارائه و عرضه کرد که مدلی متفاوت و مخصوص ملت ایران است. این مدل الهام بخش بسیاری از ملتها شده است.
* برای حفظ استقلال، آزادی، عزت، غلبه بر دشمنان و کرامت ملت ایران، تبعیت از ولایت فقیه است. رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدهبان هوشیار کشتی ملت ایران است.
* مقاومت محور اندیشه امام (ره) بود. ایستادگی در برابر دشمن در هر عرصهای منجر به عقب نشینی آنان شده است. اگر امروز مرزهای فکر و عقیده خودمان را از شهرهای مرزیمان فراتر بردهایم و در خلیج عدن و دریای کارائیب حضور داریم، محصول مقاومت است. اگر امروز مقاومت ملتهای منطقه را میبینیم، محصول مقاومت ملت ایران است. ملت ایران الگویی موفق از ایستادگی را به ملتهای منطقه و جهان ارائه داده است.
* امروز باید عرصه فضای مجازی را به عنوان فرصتی بزرگ قلمداد کنیم و صدای خودمان را به همه دنیا برسانیم.
* امروز قیام مردم آمریکا و ابراز نفرت آنان از تبعیض و رفتارهای نژادپرستانه سران کاخ سفید، مصداق جریان یافتن اندیشه آزادیخواهی در دنیا است که در خیابانهای واشنگتن و نیویورک و ... شاهد شکلگیری اعتراضات هزاران نفری مردم این کشور هستیم.
انتهای پیام/3264
منبع: فارس
کلیدواژه: عبادی زاده قیام 15 خرداد هرمزگان بندرعباس انقلاب اسلامی اندیشه امام امام خمینی ملت ایران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۷۵۷۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
روایتی از شهادت مرتضی مطهری، معلمی برای انقلاب اسلامی ایران
۴۵ سال از شهادت استاد مرتضی مطهری میگذرد، ترور شهید مطهری دومین ترور سیاسی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بود، از فروردین ۱۳۵۸ یعنی کمتر از دوماه پس از پیروزی انقلاب، موج ترورها علیه شخصیتهای روحانی و نظامی انقلاب آغاز شد. اتفاقی که البته امروز به شکلی دیگر و توسط دشمنان جمهوری اسلامی ایران همچنان ادامه دارد.
ساعت حدود ۷ شب بود که تیم سه نفره ترور، شامل بصیری، نیکنام و وفا قاضیزاده مقابل منزل شهید مطهری در خیابان دولت تهران توقف میکنند.
نقشه اولیه ترور او در همان منطقه بود، اما هوشیاری راننده آیتالله مطهری و وضعیت بد منطقه از نظر ترور، مانع کار تروریستها میشود.
آنها خودروی استاد مطهری را تعقیب میکنند. احتمالا راننده خیابان شریعتی را به سمت پل سیدخندان کنونی آمده و بعد از عبور از خیابان سهروردی به میدان هفت تیر رسیده و با گذر از خیابان مفتح به سمت میدان کنونی سپاه رفته بود. بعد از آن هم وارد خیابان فخرآباد شده تا به منزل مرحوم یدالله سحابی برسد.
جلسه آن شب برخلاف آنچه تصور میشود جلسه شورای انقلاب نبود، بلکه جلسه موسسه متاع (مکتب تربیتی ـ. اجتماعی علمی) بود که در سال ۱۳۳۷ تاسیس شده بود و به مسائل اجتماعی میپرداخت، اما به دلایل امنیتی هیچ سندی از خود ثبت نکرده بود.
خودرو تروریستها در ضلع مقابل خیابان پارک شده بود. قاتل (محمدعلی بصیری) هم پشت دیوار منزل سحابی کمین کرده و منتظر استاد مطهری بود. ظاهرا نفر دیگری (حمید نیکنام) هم سر کوچه کشیک میداده است.
تروریستها چراغی که ساکنان محل در پارک امینالدوله ـ. محل فعلی خانه مداحان ـ. برای روشنایی و امنیت محله گذاشته بودند را خاموش کرده بودند و با استفاده از تاریکی شب موفق به چنین کاری شدند.
ساعت حدود ۲۲:۴۰ شب جلسه تمام میشود و استاد مطهری عزم منزل میکند. ظاهرا قرار بر این میشود که با خودروی آقای ترخانی به شمیران ـ. منزل شخصی خود ـ. برود.خودرو ترخانی سرکوچه پارک شده بود. یدالله و عزتالله سحابی چند قدمی استاد مطهری را بدرقه میکنند تا این که آقای مطهری به سر کوچه میرسد.
ظاهرا در این هنگام است که قاتل اصلی به استاد مطهری نزدیک میشود و او را به نام صدا میکند و پس از برگشتن آیت الله مطهری گلولهای به زیر گوش او شلیک میکند که از ابروی چپش خارج میشود.
قاتل پس از این اقدام، ظاهرا از طریق یک کوچه فرار میکند و خود را به اتومبیل پیکان استیشنشان میرساند و با دو نفر دیگر به سمت شرق تهران فرار میکنند.
گروه فرقان خود را یک گروه مسلمان متکی بر اصل توحید میدانست و اهداف خود را بر اساس تفسیر قرآن مشخص میکرد. این گروه معتقد بود تفسیر قرآن کریم تنها کار امامان است و هر کسی جز امامان معصوم دست به تفسیر قرآن بزند، کارش خلاف اسلام است.
استاد مطهری در جریان انقلاب از تفکرات و ایدهها و دستورات حضرت امام تبعیت میکردند و همواره در پی اجرای فرامین حضرت امام در مورد نهضت بودند. در این مورد آیت الله طاهری خرم آبادی میگوید؛ اگر چه دار التبلیغ کارش را بعد از تبعید، شروع کرد، اما آن رونقی که باید میگرفت پیدا نکرد و آخرش هم به جایی نرسید؛ چون مهر تایید امام به مسئله دار التبلیغ زده نشد و این موسسه از این مطلب انتزاع میشد که یک حرکتی است در مقابل امام و نهضت امام مخصوصا این که مقدمات آن مصادف بود با مخالفت امام و همان زمانی که امام تبعید شدند.
اینها یکسری مسائلی را تداعی میکرد که اینجا یک مرکزی است در برابر نهضت و در برابر امام. چند سال بعد که به مرحوم استاد مطهری اصرار کرده بودند که یک درس در آنجا برقرار کند. ایشان با مشورت امام اجازه او به آنجا رفت؛ و الا همین طوری خودش برای تدریس به دار التبلیغ نرفت، یعنی با این که مسئله آن شدت وحدت خودش را از دست داده بود و جنبه عادی پیدا کرده بود و یک موسسهای شده بود برای تربیت مبلغ ولی باز شهید مطهری در برابر اصرار آنها به تنهایی تصمیم نگرفته بود.
همچنین شهید مطهری حلقه وصل و رابط امام با انقلابیون و مردم بود. در این مورد مرحوم حجت الاسلام موحدی ساوجی میگویند:در تهران آیت الله مطهری و چند نفر با امام مع الواسطه در ارتباط بودند و آنها بودند که پیغامها را به کل افراد انقلابی در سطح تهران میرساندند پیامها معمولا در قم گرفته میشد، اما یک سالی را که ترکیه بودند ارتباطی با خارج نداشتند. ولی در زمانی که در عراق بودند با پیروزی انقلاب و لو با واسطه ارتباط برقرار میکردند افراد میرفتند و پیامها را شفاهی از امام میگرفتند و میآمدند و عمل میکردند و یا به وسیله مکاتبه و نامه ارتباط انجام میشد، اما در واقع این ارتباط وجود داشت.
بدون تشبیه بگویم دوران تبعید امام از ترکیه به عراق تا سال ۵۷ و بازگشت امام به ایران تقریبا غیبت صغرای ولی عصر (روحی نه الفداء) بود که ملت ایران در میان خودشان امام را نداشتند، اما کسانی که نایب امام بودند وکیل و رابط بین امام و مردم بودند هر چند که این وکالت و نیابت نبود امام مردم میدانستند و میشناختند که اینها افراد مورد اعتماد امام هستند و از این طریق رهنمودها و پیامها را میگرفتند و عمل میکردند.
استاد مطهری در تمام میدان مبارزه حضور فعال و جدی فعال داشته است. از پخش اطلاعیهها تا شرکت در قیامها صحنه گردان میدان بود. استاد ابتدا در پخش اطلاعیهها تا شرکت در قیام سال ۴۲ نقش فعال داشتند. بارها از سوی عمال رژیم شاه بازداشت شده و زندانی شده بودند. اختلافات بین روحانیون را از بین میبرد و مانع انفکاک در صفوف مبارزه میشد. استاد در جذب نسل جوان و روشنفکر به خصوص بعد از راه انداختن حسینه ارشاد نقش فوق العادهای ایفا کردند. جذب نسل جوان نه تنها در دوران قبل از پیروزی انقلاب موثر واقع شد بلکه بعد از دوران پیروزی و جنگ برای کشور و انقلاب موثر واقع شد.
از نگاه شهید مطهری، بزرگترین ضربهای که بر پیکر اسلام وارد شد از روزی شروع شد که سیاست از دیانت منفک گردید؛ و طرد دین از سیاست به معنای جدا کردن یکی از اعضای پیکر اسلام بود. با این حال در جهان تشیع، تفسیر «اولی الامر» متفاوت با برداشت اهل سنت است و هدف امثال سید جمال نیز مسلماً این نبوده است تا با ندای همبستگی دین و سیاست به استبداد سیاسی قداست دینی دهند، بلکه هدف، بیداری مسلمانان در دخالت در سرنوشت سیاسی و وابسته ساختن به دین بوده است.
شهید مطهری در بحث امامت و رهبری با ظرافت خاصی جدایی دین از سیاست را به منزلهی جدایی روحانیت از سیاست و حکومت به شمار آورده و معتقد است، بزرگترین آرزوی دوستداران ترقی اسلام باید توأم شدن سیاست و دیانت باشد:
نسبت این دو با هم نسبت روح و بدن است. این روح و بدن، این مغز و پوست باید به یکدیگر بپیوندند. فلسفهی پوست، حفظ مغز است. پوست از مغز نیرو میگیرد و برای حفظ مغز است.
اهتمام اسلام بر امر سیاست و حکومت و جهاد و قوانین سیاسی، برای حفظ مواریث معنوی، یعنی توحید و معارف وحی و اخلاق و عدالت اجتماعی و مساوات و عواطف انسانی است.
شهید مطهری از مهمترین نیروهای انقلاب اسلامی بود و شاید مهمترین تعریف از این شهید بزرگوار را امام خمینتی (ره) بیان کردند.
خدمتی که مرحوم مطهری به نسل جوان و دیگران کرده است، کم کسی کرده است. آثاری که از او هست، بی استثنا، همه آثارش خوب است و من کس دیگری را سراغ ندارم که بتوانم بگویم: «بی استثنا آثارش خوب است». ایشان بی استثنا آثارش خوب است؛ انسان ساز است؛ برای کشور خدمت کرده است. در آن حال خفقان، خدمتهای بزرگ کرده است این مرد عالی قدر